Smart city pe bune

Smart city înseamnă, în primul rând, date și tehnologie folosite pentru a crește calitatea vieții cetățenilor. La Cluj s-au făcut tot felul de proiecte punctuale, fără impact major pentru cetățeni. Este o lipsă clară de strategie de dezvoltare în acest segment în toată țara și, din păcate, și în Cluj-Napoca.

Cel mai important aspect de menționat în legătură cu conceptul smart city este că folosește datele și tehnologia pentru a crește calitatea vieții cetățenilor. E foarte important să gândim orice funcționalitate având în minte acest scop final.

În al doilea rând, nu pot să nu constat stadiul destul de incipient și haotic, în implementarea soluțiilor smart city în România. S-au făcut tot felul de proiecte punctuale, proiecte fără impact major pentru cetățeni, proiecte de care de multe ori știu doar cei care le-au implementat.  Constat o lipsă clară de strategie de dezvoltare în acest segment în toată țara și, din păcate, și în Cluj-Napoca.

Cum văd eu Clujul viitorului din această perspectivă?

Vorbim de o abordare sectorială:

ADMINISTRAȚIE SMART

E nevoie să digitalizăm administrația publică în relația cu cetățeanul. Aici vorbim de

  1. infrastructura de tip cloud local și guvernamental;
  2. rețele de comunicații la cele mai înalte standarde tehnice între toate entitățile administrative;
  3. schimb rapid de informații între bazele de date a diferite instituții, ca cetățeanul să poată accesa într-un singur loc orice informație sau acțiune pe care o face în relația cu statul
  4. securitate și protecție a datelor conform cu ultimele tehnologii în domeniu

astfel încât cetățeanul să poată interacționa cu statul, cu administrația locală, printr-un ’’single point of contact’’, fără a mai fi nevoit să stea pe la cozi la ghișee sau cu șapca în mana pe la diferite uși din primărie.

TRAFIC SMART

  • monitorizare, gestionare și control al traficului din oraș
  • semaforizare inteligentă
  • parcări inteligente
  • afișaje cu mesaje variabile în sistemul de trafic.

Sunt multe opțiuni în acest sector, dar mă gândesc mai ales la partea de fluidizare a traficului, la asigurarea posibilităților de parcare într-un mod cât mai dinamic și eficient, la stabilirea planului de circulație în baza unor date solide și cu simulări înainte de a pune în practică.

REȚELE DE UTILITĂȚI PUBLICE SMART

  • Documentarea rețelelor de utilitate publică într-un GIS centralizat cu posibilitatea de interoperabilitate de către toți actorii implicați.
  • Sisteme centralizate monitorizate permanent, cu informarea cetățenilor referitor la funcționalitatea și calitatea utilității livrate prin serviciul public
  • Interoperabilitatea acestor servicii într-un mod coerent; vă dau un exemplu:

Cum ar fi dacă, în situația de avarie majoră la o conductă de apă pe un bulevard aglomerat, sistemul inteligent de control al traficului ar devia pe alte trasee mare parte a traficului, astfel încât să evite blocaje majore și să asigure spațiul necesar echipelor de intervenție pentru repararea avariei? Ar fi smart, ar fi util pentru toată lumea, cetățeni, instituții. Așa văd eu un oraș smart, un oraș care poate să reacționeze în mod automat la niște scenarii predefinite.   

Dacă reușim să implementăm componenta smart în sectoarele deja menționate vom observa că vom obține rezultate spectaculoase și într-un alt sector extrem de important:

MEDIU SMART

aici vorbim în primul rând de:

  1. calitatea aerului – monitorizarea și informarea cetățenilor prin aplicații cu hărți interactive, astfel încât să poată afla în fiecare moment unde și cât este poluat aerul în oraș. Odată colectate date pe termen lung – big data -, putem interveni cu măsuri corective mult mai eficiente și de impact asupra calității vieții (de exemplu, măsurăm calitatea aerului în anumite zone, pe anumite segmente orare, apoi intervenim prin dirijarea traficului în zonă; aplatizăm vârfurile de poluare; evaluăm impactul măsurii).
  2. calitatea apei: monitorizarea calității sau mai bine zis a gradului de poluare al apelor curgătoare și a lacurilor din oraș. Aici componenta de mediu este complementară cu aceea din zona de rețele de utilitate publică smart.
  3. gestionarea gunoaielor, un alt subiect critic pentru marile orașe. La fel un domeniu extrem de ofertant pentru aplicații de tip smart. Pornind de la pubele smart care te anunță că sunt pline, până la trasabilitatea totală a deșeurilor municipale, totul creează un impact major în calitatea vieții cetățeanului.

Nu putem vorbi de smart city fără

EDUCAȚIE SMART

  • creșterea gradului de digitalizare și interactivitate pentru obiective culturale sau educative (fondul de carte al bibliotecilor tradiționale existent și în online pentru a oferi acces rapid la informații);
  • digitalizarea și creșterea infrastructurii digitale în toate instituțiile de învățământ.
  • implementarea de tehnologii de vârf în procesele educaționale ne va furniza acei cetățeni ai viitorului, cetățeni care interacționează permanent cu tehnologia și mai ales care acționează bazând-se pe inputul/output tehnologic.

Și, dacă tot vorbim de viitor, de ce să nu mergem cu un pas mai departe:

DEMOCRAȚIE SMART

Sper să ajungem să trăim cu toții în acel Cluj în care spiritul civic e la fel de reprezentativ pentru orașul nostru, precum statuia lui Matei Corvin. Și să vorbim cu prietenii și vecinii cum am votat online ultima hotărâre a consiliului local.

Înapoi la Programul pentru Cluj
link